Mindfulness&Stressreductie

Mindful in het leven staan ontspant en geeft je de ruimte om beter keuzes te kunnen maken, erachter te komen wat je wilt. Deze cursus is gebaseerd op het Mindfulness Based Stress Programma wat een bewezen effectieve methode is om te leren omgaan met stress.

Mindfulnesss&Stressreductie wordt gegeven in de vorm van een cursus.
In 8 lessen maken we kennis met mindful leven.

  • Wat is meditatie, wat is mindful leven?
  • Hoe werkt het?
  • Hoe pas ik dit toe in mijn dagelijkse leven?

Er zal theorie behandeld worden en aan de hand daarvan gaan we het in de praktijk brengen. Je zult merken hoe simpel én hoe lastig het soms kan zijn maar gaandeweg zul je het thuis kunnen toepassen. Dan merk je dat je het je eigen kunt maken en wat voor effect het kan hebben. Incl. handleiding en lesstof op papier.

De Basiscursus Mindfulness & Stressreductie wordt gegeven op donderdagavond. De eerstvolgende cursus begint met een proefles op 31 maart 2016 om 19.15. De proefles is gratis om te ervaren of de cursus iets voor je is. Voor opgave bel of mail, of neem contact op via de contactpagina.

Tijd: 19.15 – 21.15

Prijs:  €195,- voor 8x

De praktijk wijst uit dat onze mind snel weer vervalt in oude patronen en automatismen. Daarom is het aan het eind van deze basiscursus mogelijk om een vervolgcursus te volgen. Deze cursus is alleen toegankelijk voor mensen met ervaring of die de basiscursus al hebben afgerond. Samen gaan we verder om mindfulness meer te laten integreren in het dagelijkse leven.

De Vervolgcursus Mindfulness wordt gegeven op dinsdagavond, dit gaat in overleg aan het eind van de basiscursus.

Tijd: 19.30 – 21.00

Kosten: €87,50,- voor 5x.

 

Meer over Mindfulness:

Mindfulness is door Jon Kabat-Zinn naar onze westerse wereld gehaald. Hierdoor is het in een stroomversnelling gekomen en wordt deze mooie oosterse techniek heel toepasbaar voor ons, drukke westerlingen. Mindful zijn betekent kort gezegd: aanwezig zijn in lichaam en geest, in elk moment, zonder oordelen, zonder filters. Het is een manier om waar te nemen en te aanschouwen  van alles wat er in jezelf en om je heen is, zonder er per sé iets mee te hoeven doen.

Het is in onze wereld al bijna gewoon geworden dat je gestrest bent, altijd druk bent en het geniet zelfs enig aanzien als je kunt multi-tasken en altijd alle ballen in de lucht kunt houden! Gezond is het niet…
Miindfulness is in feite een heel natuurlijke staat van zijn, maar de meesten van ons zijn er van af gedwaald.
We zijn zo gewend geraakt aan onze gedachtenstroom, aan het meegaan in emoties en het vormen van oordelen over alles wat we zien, horen en voelen dat we vergeten zijn dat onze oorspronkelijke staat van zijn er één is van ‘puur aanwezig zijn’.
Dit weer gaan ontdekken kan soms best lastig zijn. En tegelijkertijd een zoektocht en uitdaging!

We hebben dit niet geleerd, dus we zullen onze ‘aandachtspier’ weer moeten trainen. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat wij voornamelijk in ons hoofd leven en de stress zet zich vaak vast in onze nek en schouders.. Binnen deze cursus ga je je aandacht ook leren richten op je lichaam en andere zintuiglijke waarnemingen en jezelf weer wegwijs maken in je ‘mind’, zodat jij de regie weer in handen krijgt. Binnen de mindfulness gaat het er niet om wat jou overkomt of in welke situatie je zit, maar het gaat erom hoe je er mee omgaat.

Mindfulness kan je onder andere het volgende brengen:
-          Rust
-          Ontspanning
-          Ruimte
-          Emoties of gebeurtenissen wel waarnemen, maar je er niet door laten meeslepen
-          Aanwezig te zijn zonder moe of gestrest te raken
-          Je aandacht concentreren
-          Vicieuze cirkels doorbreken
-          Je ware aard ontdekken
-          Je gelukkiger en fitter voelen
-          Balans tussen je innerlijke en uiterlijke wereld ervaren
-          Bewustwording stimuleren
-          Meer contact met je lichaam

Er zijn verschillende manieren om mindful te worden. We zullen meerdere manieren gaan uitproberen om zo te ontdekken wat voor jou het beste werkt.
Door oefening zul je steeds meer rust ervaren, je leert te zien wanneer je zuiver waarneemt en wanneer je waarneming wordt vertroebeld door denkbeelden, oordelen of ideeën.

Dit zorgt ervoor dat je je kunt losmaken van de hectiek en stress van alledag en je je meer leert afstemmen op een rustige staat van zijn van waaruit je weer gaat leven in plaats van je te laten leven.